wtorek, 20 stycznia 2009

SCJP passed, na horyzoncie SCBCD

Ten post przygotwany miałem już kilka miesięcy temu, ale gdzieś się zawieruszył w czeluściach archiwum. Cóż, lepiej późno niż wcale :)

Od dłuższego czasu jestem czytelnikiem bloga Racjonalny Developer. Z autorem bloga nie znam się za bardzo (wymieniliśmy kiedyś jedną czy dwie korespondencje), ale jednak mamy coś wspólnego. Po pierwsze w podobnym czasie pozakładaliśmy blogi, oboje mamy wpisy o trikach w javie (u mnie seria Java Killers u niego luźne wpisy), a teraz na dodatek zdaliśmy oboje SCJP w podobnym czasie i oboje przymierzamy się do SCBCD. Może to zbieg okoliczności, choć jak mówił Vandetta "nie ma zbiegów okoliczności, jest tylko ich złudzenie".
No ale pomyślałem sobie, że skoro racjonalny developer się chwali to ja też mogę. Zdałem SCJP 6.0. Hurra! Czy było trudno, hm... ciężko powiedzieć co znaczy trudno. Wydawało mi się, że będzie to bułka z masłem, a zdałem na 80%. Jeśli chcesz wiedzieć czy zdasz wystarczy przerobić 3 symulatory SCJP (których pełno w książkach i na sieci) i jeśli średnia wyniesie więcej jak 70% to spokojnie możesz się wybrać. Jeśli natomiast zależy ci na dogłebnym zdobyciu wiedzy, czyli nie idziesz po certyfikat tylko po to, żeby go mieć, ale też chcesz się czegoś po prostu w świecie nauczyć, polecam zdecydowanie książkę "SCJP, SCJD - Complete Java 2 Certification - Study Guide, 5Ed". Nie ma chyba bardziej kompletnego podręcznika do SCJP niż właśnie ta książka autorstwa Philip Heller oraz Simon Roberts (nota bene autorów wielu pytań egzaminacyjnych SCJP). Dodatkowo jako reviewu polecam "Sun Certified Programmer for Java 5 Study Guide" autorstwa Kathy Sierra. Książka jest prawie kompletna (kilku informacji w niej nie znalazłem), ale zawiera za to CD z mock egzaminami. Bardzio fajnie rozwiązane są te próbne egzaminy, gdyż jeśli nie znasz odpowiedzi na dane pytanie, program wskazuje Ci dokładne miejsce w książce, gdzie odpowiedź na to pytanie znajdziedz. Narzędzie bardzo przydatne przy powtórkach.

15 komentarzy:

Leszek Gruchała pisze...

Gratulacje! Ja mam zamiar podejść do tego egzaminu (jeszcze) w tym roku ;-)

Paweł Szulc pisze...

dzieki :)

a egzamin polecam zdac, chocby dla glupiego fakktu ze srednia pensje podnosi o okolo 10% ;)

pawelstawicki pisze...

Też gratuluję.

Anonimowy pisze...

Witam, ty byłeś chyba kiedyś Sun Campus Administratorem na PWr?

Nie wiesz jaka jest zniżka dla członków pwrjug? Kiedyś było 60% ale egzamin wtedy kosztował 100$, teraz z tego co wiem kosztuje 200$ i ciekawi mnie jaka jest zniżka na to.

I są ośrodki egzaminacyjne, w których można zdać SCJP we Wrocławiu? Na jak długo przed egzaminem trzeba zglosić datę przystąpienia?

Pozdrawiam

Jacek Laskowski pisze...

Gratulacje! Witamy w klubie goniących za certyfikatami (dla niektórych!) za 10% podwyżką ;-)

StronniceChlebika pisze...

Gratulacje. Coraz wiecej osob, ktorych blogi czytam legitymuje sie tym egzaminem. Chyba trzeba sie na to wziasc troche na powazniej :)

Paweł Szulc pisze...

@wszyscy: dzieki :)

@anonimowy: tak, bylem, obecnie grupa opiekuje sie juz ktos inny. polecam wejsc na http://osum.sun.com/group/pwrosum/ i dowiedziec sie szczegolow

syllepsa pisze...

Jeśli masz na myśli tę publikację:

http://eu.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle/productCd-0782144195,descCd-ERRATA.html

to errata wygląda trochę przerażająco...

Anonimowy pisze...

@Paweł:

Dzięki, poczytam. A mógłbyś powiedzieć czy we Wrocku są ośrodki czy trzeba gdzieś jechać? I jak z zapisami na konkretne terminy.

Paweł Szulc pisze...

@syllepsa: tak, to ta ksiazka. errata zeczywiscie nie zachwyca ale wszelkie dorbne bledy w czytaniu mozna bylo raczej wykryc. nie zmienia to faktu ze kasiazka ogrania calosc jezyka java w wersji 1.5 i jest naprawde godna chocby prejrzenia

a jak nie to zawsze jest ksiazka katty sierra

@anonimowy: we wrocku sa na pewno dwa miejsca egzaminacyjne, ja egzaminowalem sie w altkomie (kolo dworca glownego maja siedzibe)

Dariusz Ludera pisze...

Co nieco o SCJP (przebieg egzaminu, chyba aktualne ceny, zniżki) możecie poczytać tutaj: http://ludera.mod84.org/index.php/cv/sun-certified-java-programmer-scjp-jak-zdac

Tomasz Bartczak pisze...

Ja też jestem czytelnikiem Twojego bloga ;-) Gratuluję i życzę równie udanego kolejnego certyfikatu - może również zdamy go w podobnym czasie ;)

Skąd wziąłeś to 10% - badania SMG/KRC czy własne pojedyncze doświadczenie z szefem? :)


Tomasz Bartczak
Racjonalny Developer

Paweł Szulc pisze...

dane bardziej od kolegów po fachu niz od szefa...

Ja mam w pracy obecnie 3 szefów, wiec akcji "masz podwyzke za certyfikat" bym sie nie spodziewal. Jak ktos ogladal film "Office Space" to wie o co chodzi.

Jarosław Dobrzański pisze...

Ja kilka miesięcy też temu zdałem SCJP, ale wersja dla Java 5. Nie było tak trudno ;) Jest tak jak mówisz - wszystko zależy od podejścia: zdać by mieć certyfikat, czy zdać, mieć certyfikat i zgłębić tajniki.

BTW Tu zebrałem moje notatki zrobione podczas nauki: http://dobrzanski.net/tag/scjp/

Agri pisze...

Może temat trochę wygasł, ale zostawię TIPsa dla "potomnych" którzy są zainteresowani certyfikacją. Radzę zainteresować się SAI (Sun Academic Initiative) dla studentów oczywiście,...wtedy cena vouchera spada do 40$ :) na studia nigdy za późno ;)